بازدید از غار قمری

غار قمری یا اشکفت قمری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است این غار در خرم‌آباد، بالای کوه مشرف به گرداب سنگی واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دهانه غار به سوی جنوب کوه قرار دارد و سطح داخل دهانة آن بیش از ۲۰۰ متر است.

طول راهروی غار، باریک و طولانی است و تاکنون انتهای آن کشف نشده است. دربارة این غار افسانه‌های بسیاری زبانزد مردم محلی است.

پرفسور هول، دره خرم آباد را به خاطر وجود غارهای پیش از تاریخ متعدد و به هم فشردگی آن به عنوان مرکز تحقیقات و مطالعات دوره پارینه‌سنگی خویش قرار داد و در این دره موفق به یافتن ۱۷ اقامتگاه انسانی دوره پارینه سنگی شد که از آن جمله می‌توان به غار کنجی مربوط به دوره موسترین و پناهگاه صخره‌ای گرارجنه که دارای ابزار موستری و بارادوستی و غار یافته با ابزار بارادوستی و غار قمری با ابزار موستری و پناهگاه سنگی پاسنگر که شامل مواد بارادوستی و زارزی بود اشاره کرد.

روز پانزدهم فروردین امسال با تعدادی از دوستان از این غار بازدید و اجراهایی در غار صورت گرفت. شرکت کنندگان در این برنامه، اصغر نیازی، آقای قلی پور، تارا گودرزی، محمد غلامیان، سهیلا مهکی، امیرحسین کولیوند، محمد عالی پور، آقای زینی وند، مریم خانی، سمانه فیاض، راضیه گودرزی، مریم مهکی