فراخوان شرکت در جشنواره هُمار


جشنواره هُمار

 جشنواره همار با محوریت توجه به طبیعت و حفظ حریم مکان‏های گردشگری طبیعی، با شرکت دوستداران طبیعت و هنرمندان، 15 و 16 خرداد ماه، سال 1393، در محل آبشار بیشه برگزار خواهد شد .

برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی است  برای استعدادیابی هنرمندان به منظور کمک به فرهنگ سازی عمومی در حوزه حفظ محیط زیست کشور و مهمترین هدف آن استفاده از ظرفیت‏های موجود در خصوص ارتباط اقشار مردم با محیط زیست است تا پایداری اکوسیستم در تداوم حیات، حفظ شود و این مهم، نقش به سزایی در تنویر افکار عمومی خواهد داشت . از هنرمندان محیطی، عکاسان و فیلمسازان سراسر کشور دعوت به عمل می‏آید تا  با شرکت در این جشنواره حمایت خود را از اهداف جشنواره اعلام نمایند.

ضرورت آموزش و مشارکت مردم

 1-ایجاد حساسیت عمومی در حفظ محیط زیست کشور، تاکید بر اهمیت حفظ و حراست از منابع حیاتی زمین و توسعه فرهنگ محیط زیستی در تأمین حیات اجتماعی انسان.

2-آموزش افکار عمومی در راستای حفظ و حراست از منابع طبیعی و سرمایه‏های ملی محیط زیستی و ترویج رفتارهای به هنجار زیست محیطی و نیز گسترش فعالیت های هنری.

3- توجه به آموزش کودک و نوجوان در حفظ محیط زیست .زیرا آنها در آینده‌ای نه‌چندان دور حافظان فرهنگ دوستی با طبیعت خواهند بود. مشارکت مردم در حفظ محیط‌زیست و آموزش آن به کودکان امروز می‌تواند به روشی تبدیل شود که پیروی از این روش نه‌تنها برای امروز مفید خواهد بود، بلکه موقعیت آینده خود را نیز تثبیت می‌کند



اهداف جشنواره

-         تقویت فضای فرهنگی و هنری در جامعه.

-         حرکت به سمت محیطی پاک با تکیه بر احترام به طبیعت .                              .     

       -       تحول در نگرش و شیوه سفر به طبیعت با تأکید بر حفظ زیبایی‏های محیط.

-         بستر سازی جهت مشارکت بیشتر قشر عمومی و ارگان های مربوطه در حفظ محیط زیست.

-                   -     گسترش فعالیت‌های هنری، علمی و پژوهشی مرتبط با محیط زیست و فرهنگ عمومی.

       -     ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان به مطالعه و پژوهش در طبیعت و همچنین خلق آثار محیطی.

       -     نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در زندگی روزمره در میان دانش‌آموزان.

    -   توجه به مشکلاتی همچون سیستم ضعیف و خطرناک دفع فاضلاب و تولید روزانه حدود دو تن زباله توسط مسافرین و گردشگران که مقداری از آن سبب آلودگی مسیر رودخانه و محیط گردشگری آن شده است.


 

 

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبا و دائمی ایران است که در استان لرستان  و در 30 کیلومتری جنوب شهرستان دورود واقع شده است. در گذشته تنها راه ارتباطی برای رسیدن به آبشار خط آهن تهران اهواز بود، اما اکنون راه آسفالته از طریق خرم آباد نیز می تواند میزبان گردشگران باشد. ارتفاع آبشار حدود 58 متر تا سطح رودخانه است و سطحی به عرض حدود بیست متر را پوشانیده است. آب آبشار از چشمه های متعدد تأمین گردیده و پس از عبور از ایستگاه راه آهن بیشه، به رودخانه سزار می ریزد. طبیعت منطقه دارای پوشش گیاهی بلوط است که زیبایی چشم نوازی  به وجود آورده است. رودخانه خروشان سزار، که از چشمه ها و انشعابات متعدد آبگیری می کند، در دل اشترانکوه پیچ و تاب می خورد تا نهایتاً در شمال خوزستان به سد دز بریزد. آبشار بیشه نیز یکی از همان صدها چشمه ای است که با لطافت و زیبایی خاصی از ارتفاع 58 متری به رودخانه می ریزد تا دل های مشتاقان زیبایی های طبیعت که از دلمشغولی های شهر خسته اند را آرامش بخشد.

 

موقعیت جغرافیایی:

 استان لرستان، شهرستان دورود، "50 '19 33 شمالی و "54 "52 48 شرقی. ارتفاع از سطح دریا: 1178 متر

نحوه دسترسی:

به دو روش می توان به آبشار بیشه رسید:

1-       از طریق جاده ای:

پلیس راه خرم آباد ( سمت بروجرد ) در هشت کیلومتری مرکز شهر خرم آباد واقع شده است.  مقابل پلیس راه جاده ای وجود دارد که به  شهر سپید دشت منتهی می شود. در این جاده 40 کیلومتر به سمت شرق بروید. در اینجا یک سه راهی وجود دارد که تابلوی سازمان میراث فرهنگی نیز وجود دارد. تا اینجای جاده ، مسیر تقریباً مستقیم و بدون پستی و بلندی است. در این سه راهی به سمت چپ بپیچید. از سه راهی تا ایستگاه بیشه 25 کیلومتر فاصله است که تمام مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم است. جاده تماماً آسفالت و یک بانده است. کیفیت آسفالت خوب است. اگر از این مسیر استفاده فرمایید، از پلیس راه تا ایستگاه بیشه مجموعاً 65 کیلومتر راه است و بدون توقف، حدود یک ساعت زمان صرف خواهد شد. 25 کیلومتر آخر، در روزهای غیرتعطیل کم تردد است اما در ایام تعطیل جاده نسبتاً پر تردد خواهد شد، بنابراین مراقب پیچ های جاده باشید. از توقف در آسفالت یا جاهای نامناسب پرهیز کنید. مراقب احشام و جانورانی که از جاده عبور می کنند باشید. علائم هشداردهنده جاده قابل قبول است. در پیچ های خطرناک، گارد ریل وجود ندارد. این مسیر، خصوصاً در اردیبهشت و خرداد ماه فوق العاده زیباست.

2-       از طریق راه آهن:

اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید یا تردد در جاده های پر پیچ و خم بی تابتان می کند، انتخاب مسیر ریلی بهتر و مقرون به صرفه تر است. اگر از تهران، قم یا اراک قصد عزیمت به بیشه دارید، به راحتی می توان از قطار تهران- اهواز استفاده کرده و حدود سی کیلومتر بعد از ایستگاه دورود، در ایستگاه بیشه پیاده شوید. همینطور بلعکس از اهواز یا اندیمشک نیز می توان به سمت شمال آمده و در ایستگاه بیشه پیاده شد. یک راه دیگر این است که از ایستگاه راه آهن شهر دورود، قطار محلی که به اندیمشک می رود را سوار شوید. این قطار هم حال و هوای خودش را دارد. مثل مینی بوس های تهران هرجا که در مسیر مسافر باشد، نگه می دارد و مسافر و حتی احشام را سوار و پیاده می کند، که در نوع خودش دیدنی و جذاب است. این قطار معمولاً ساعت یک تا دو بعد از ظهر از دورود به سمت اندیمشک حرکت می کند و بهای بلیط آن بسیار ارزان است. اگر مسیر ریلی را انتخاب کردید توصیه می کنم  از دورود تا بیشه را تماماً کنار پنجره بگذرانید، چرا که این مسیر فوق العاده زیبا و جذاب است. تونل های متعدد و بلند، پل های زیبا و رودخانه زیبای سزار و ارتفاعات سر به فلک کشیده اشترانکوه شما را مجذوب خواهد کرد. بخصوص به همت انسان هایی که با امکانات سال های 1310 دل کوههای زاگرس را شکافته اند و چنین مسیری را ساخته اند، آفرین خواهید گفت.

هنگامی که به ایستگاه بیشه رسیدید، آبشار را نخواهید دید. برای رسیدن به آبشار لازم است حدود یک کیلومتر پیاده روی کنید. ( به توضیحات عکس ها مراجعه فرمایید. )

امکانات رفاهی:

*  در  روستای بیشه  حدود 17 پلاژ و چندین چادر برای اقامت و کرایه موجود است. افراد محلی اتاق برای کرایه ارائه می کنند. کرایه اتاق یا پلاژ بستگی به فصل، ایام تعطیل و مدت اجاره دارد. اما در مجموع چندان گرانقیمت نیستند.

*  فروشگاه عرضه مواد غذایی و بهداشتی در روستا وجود دارد. رستوران مناسب موجود نیست.

*  نزدیکترین پمپ بنزین در شهر خرم آباد به فاصله 70 کیلومتری است.

*  آب آشامیدنی موجود است اما در فصول گرم سال ترجیحاً از آب معدنی استفاده کنید.

* در ابتدای ورودی روستا  سرویس های بهداشتی ساخته شده است که کیفیت نظافت آن و وجود آب به عوامل متعددی بستگی دارد!  توالت فرنگی وجود ندارد. 

*  آنتن تلفن همراه وجود دارد و کیفیت آنتن دهی آن مناسب است.

*  از ایستگاه تا آبشار ناهمواری، پله و پستی و بلندی به طول تقریبی یک کیلومتر وجود دارد. این مسیر برای افراد سالخورده و ناتوان ، بیماران با ناتوانی شدید زانو مناسب نیست.

*  آبشار در اختیار فرد خاصی نیست و برای بازدید نیازی به پرداخت بلیط ورودی نیست. برای اقامت در چادر مسافرتی در روبروی آبشار نیز نیازی به پرداخت هزینه نیست. هرچند پیدا کردن جای مناسب برای برپایی چادر در روزهای تعطیل کمی مشکل است.

 *  اگر قصد کباب درست کردن دارید، با خود زغال همراه آورید.  خواهشمند است از آلوده کردن محیط زیست، آتش زدن درختان و آلودگی صوتی که باعث برهم زدن آرامش دیگران می شود، پرهیز فرمایید.

*  در فصول گرم سال برای اقامت اطراف آبشار از چادرهای کف دار استفاده فرمایید. حشره کش فراموش نشود.

*  اگر قصد اقامت بیش از چند ساعت دارید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

*  پس از اتمام کمپینگ، زباله های خودتان را با خود ببرید، تا بازدید کنندگان بعدی مانند شما از محیط لذت ببرند.

*  روستا نانوایی دارد. 

*  مخابرات، پاسگاه نیروی انتظامی و خانه بهداشت در روستای بیشه وجود دارد.

*  در روزهای تعطیل، دهیاری از هر اتومبیل که برای گردشگری آمده است، عوارض می گیرد.

*  رودخانه سزار، رودخانه خروشانی است که نهایتاً به سد دز می رسد. فریب ظاهر آرام آن را نخورید. اگر به طور کامل به شنا مسلط نیستید و قدرت بدنی بالا ندارید، به شدت از آب تنی در رودخانه پرهیز کنید. ضمن اینکه بخشی از فاضلاب صنعتی شهر دورود به این رودخانه سرازیر شده و از نظر بهداشتی، کاملاً مورد تأیید نمی باشد.

* این مکان، جایی نیست که کودکانتان را به حال خود رها کنید. بی تفاوتی در مراقبت از کودکان، می تواند فاجعه بیافریند.

مطالب مربوط به اطلاعات آبشار بیشه از سایت http://www.iran-iraniha.com/Default.aspx نوشته آقای دکتر مسعود شهیدی،برگرفته شده است



عکس ها از راضیه گودرزی

 

برنامه جشنواره:

همار از ابتدای صبح روز پنجشنبه 15 خرداد شروع میشود، و تا پایان روز 16 خرداد، جمعه ادامه دارد.

 کسانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند ،حضور خود را با فرستادن ایمیلی به  آدرس

raziehgoudarzi@yahoo.com  tahereh.goudarzi@gmail.com, اعلام فرمایند.

با توجه به اینکه این جشنواره یک حرکت خود جوش مردمی است، تمامی هزینه ها برعهده شرکت کنندگان می باشد.

با تشکر از همراهیتان